Laos: het land van duizend olifanten - Reisverslag uit Vientiane, Laos van remco drunen - WaarBenJij.nu Laos: het land van duizend olifanten - Reisverslag uit Vientiane, Laos van remco drunen - WaarBenJij.nu

Laos: het land van duizend olifanten

Door: pringel en co

Blijf op de hoogte en volg remco

02 November 2007 | Laos, Vientiane

Hallo luitjes,

Hier weer een nieuw verslag van onze avonturen. We hebben in de tussentijd al weer heel wat ondernomen. Van Louang Prabang zijn we doorgereist naar Vang Vieng en van daaruit naar Vientiane, de hoofdstad waar we ons nu bevinden.

We zijn in Louang Prabang na het vorige bericht nog twee daagjes blijven plakken. We hebben onder andere een fiets gehuurd om de omgeving te verkennen. Dit bleek een iets heftiger karwei dan wij hadden voorzien. In Louang prabang zijn de wegen namelijk prima, waar zodra je van de hoofdwegen afwijkt, zijn er alleen nog maar rotsige zandpaden. En om het leuk te maken gaan de wegen natuurlijk bergop, bergaf.
Wel een hele leuke dag gehad. Onder andere het weversdorp Ban Phanon bezocht waar we mooie souveniertjes hebben ingeslagen.

De laatste dag in Louang Prabang, zijn we heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeg uit de veren gegaan. Om 5.30 uur stonden we naast ons bed. Een bak kleefrijst opgehaald en op naar de hoofdstraat. Het is hier de gewoonte dat monniken van alle tempels in de stad (en dat zijn er nogal wat) rond 6 uur de hoofdstraat doorlopen om eten te ontvangen van de bevolking.
In ons geval ging het dus zo in zijn werk; Co zat aan de kant van de straat met een bak kleefrijst en Inge verdekt opgesteld met een fotocamera. Elke monnik die langs komt, doet zijn mand een klein stukje open, waarop je dan snel iets in de mand moet deponeren. Erg vervelend dat het bijna onmogelijk is, om genoeg bij te hebben voor de enorme stoet monniken die langs kwamen. Of je moet overal natuurlijk maar 3 rijstkorrels ingooien. Al met al was het heel bijzonder om te zien en heeft het dan ook wat geweldige kiekjes opgeleverd.
Deze ochtend zijn we ook met de boot naar de Pak Ou grotten gegaan. Een grot waar best veel buddhas in staan opgesteld. Wij hadden er iets meer van verwacht, maar vooruit een boottripje is altijd leuk. In de middag zijn we nog naar de Kuang Si waterval gegaan, die wel heel mooi en hoog is. Onderaan de waterval mocht je ook zwemmen, dus daar hebben we maar even gebruik van gemaakt.

Na Louang Prabang, dus door naar Vang Vieng. Wij waren vrijwel gelijk gek op dit piepkleine stadje. Eigenlijk is er niet zoveel te doen, maar de sfeer is super relax en de omgeving geweldig mooi. In Vang Vieng hebben we ook een bootrace gezien. Deze bootrace bleek ter ere van de volle maan en het bleek ook Buddhadag te zijn. Ten minste dat is wat wij van de uitleg hebben begerepen. Al met al groot feest dus voor de Laotianen en dat was ook te merken. Al erg vroeg stapelden de Lao-bier kratten zich op en werden de anders zo rustige Laotianen steeds luidruchtiger. Erg grappig vonden wij het allemaal en hebben op ons gemak zitten genieten.
In de middag nog wat rond gefietst en gezocht naar een grot, die wij nooit meer hebben gevonden.
In Vang Vieng ook nog een 2-daags tripje gedaan. Een dag stappen en een dag Kayaken. Helemaal geweldig dus dankzij de mooie groene heuvelachtige omgeving. De overnachting bleek in een 'resort' aan de rivier.

Toen dus de aankomst in Vientiane, de hoofstad. FF heel wat anders. Ondanks dat het de hoofstad is, (die zo klein is dat je het eigenlijk niet eens een stad mag noemen) is hier eigenlijk niet zo heel veel te beleven. Wel een paar mooie tempels en gebouwen bezocht. Heerlijke broodjes gegeten, ze hebben hier stokbroodjes met Pate en croissantjes. Ook grappig, er staat hier een soort van Arc de Triomf in Laotiaanse stijl, heel vreemd ineens.
Ook beginnen wij een beetje verslaafd te raken aan de voetmassages hier. In de tijd dat we in Vientiane zijn, hebben we al 3 keer in een massagesalon gezeten. Heel prettig en zo goedkoop. Dat wordt dus weer afkikken straks thuis.

Gisteren hebben we nog het Buddhapark bezocht een kilometer of 25 vanaf Vientiane. Een grote tuin met soms heel bizarre beelden uit het boedisme en hindoeisme, was een leuk uitstapje.

Morgen gaan we verder naar het zuiden. We vliegen naar Pakse, waarna we door zullen reizen naar de zuiderlijke eilanden in de Mekong. De laatste stop in Laos waarschijnlijk.

Nou het ga jullie allemaal goed! Ga vooral allemaal door met het plaatsen van berichtjes op onze site. Wij vinden het namelijk superleuk om op deze manier toch nog contact te hebben met het thuisfront.

De Groeten

Remco en Inge

• 02 November 2007 - 07:53

Tante Franca :

en weer geweldige foto's man man wat een avontuur , en dat smikkelen ziet er ook goed uit,mmmmmmmmmmm lekker, en nu nog samen leren hoe je een voet massage bij elkaar kunt doen, dan kan je er thuis ook tegenaan, nog vele geniet dagen toe gewenst jongens
    tante franca

• 02 November 2007 - 08:39

Leonidas:

Net met Sven smane de foto's zitten bekijken. Hij vindt het fantastisch om jullie weer te zien. Wat een geweldige foto's en wat een ervaringen weer. Heel veel plezier nog en geniet er van. Dikke kus van Sven en groetjes, Renate en Leon

• 02 November 2007 - 09:25

Bren En Dijk:

Heya,
    Tja Louang Prabang, echt heel mooi en inderdaad vet relaxed.

Tof om te zien dat er bij jullie wel een echte monnikenstoet was, wij zijn net zo vroeg de veren uit gegaan om te ontdekken dat er 3 rijstverkopende dames per monik stonden en 16 rijstverkopende dames per toerist, want het was echt leeg op straat :)

Wel jammer om te lezen dat jullie van Chang Khong met de boot naar Prabang zijn gereist. Dat noordelijke deel van Laos hebben wij met een Jeep gedaan. Bijna onbegaanbaar inderdaad want we hebben de nacht toen door moeten brengen in zo'n verkapt hoerenhuis omdat er gewoon nog geen Laotiaan bedacht had een resortje te openen.

Maar jullie hebben al zo veel mooie dingen gezien en beleefd zie ik. En leuk om te lezen dat jullie al lekker verwend zijn ook door de massages.
    Ben erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn van het zuiden want wij zijn van Vientiane naar Phnom Phen gevlogen, beetje jammer, want dat was van kleine stad naar grote stinkstad en na het Noorden en stadjes als Prabang echt een vervelende overgang :)

Goed bezig in elk geval, geniet nog even lekker verder luitjes.

Kus en hugs van ons!

• 02 November 2007 - 09:45

Paul En Manon:

Hey Tarzan en Jane,

De foto's en verhalen worden steeds leuker en avontuurlijker zeg! Laos ziet er echt mooi uit! ZO te zien beginnen jullie ook steeds meer in te burgeren tussen de monnikken en de dagelijkse rituelen..heel gaaf!

Wij vinden het echt super stoer dat jullie deze trip maken. Nog een maandje en dan kunnen we al jullie wilde verhalen in real life horden....

Heel veel plezier en geniet er volop van!

Liefs xxx

Manon en Paul

• 02 November 2007 - 09:55

MamaEls:

nou ik vind de foto,s echt mooi nu het is toch weer heel anders nou rem je bent net een echte bedelaar zo je daar zit op de straat maaar wel erg leuk nou Inge je kijkt wel een beetje bezorgd van wat krijg ik nu op mijn bord maar wat ik zo zie staan lijkt me niet gek.
    geniet nog maar lekker even verder .groetjes van iedereen.

• 02 November 2007 - 09:56

Stien & Annemarie:

Wat een werkelijk waar SCHITTERENDE FOTO'S. Dat weggeven van eten aan die monniken, heel bijzonder..Het lijkt me ook super om daar in de fucking middle of nowhere rond te fietsen. Co, zo heb jij me ooit nog gebeld toen ik net aan was gekomen in het Aziatische gedeelte van Turkije (eiland). Was schoolreisje. Daar heb ik toen ook rond gefietst tussen de paarden met karren en honderdduizend stinkende katten, super Zijn jullie die tempels niet 'n beetje beu ondertussen? Kun je dat 'Lao(s)'bier niet mee naar NL nemen? ben benieuwd. Overigens heb ik met Wijn en Dijk afgesproken dat we begin volgend jaar met de mannen een lang weekend in een of ander aftans Center Parks huisje gaan zitten stinken!! Heel veel plezier nog, voor jullie 't in de gaten hebben is het weer voorbij! X

• 02 November 2007 - 12:31

Fientje:

Waarom heet jullie bericht het land van de 1000 olifanten? Ik heb er nu geen gezien op de foto's, alleen in de vorm van een beeld.
    Het zijn weer erg mooie foto's.(zeker die van die 2 mensen op de gammele brug)
    en die van Remco als tarzan.
    Kus Mamma

• 02 November 2007 - 20:50

Tantineke:

Ziet er weer leuk uit allemaal. Dacht ik 1000 olifanten op een foto te zien is het er zelfs niet een. Of komen die nog.
    Inge niet zo vies kijken naar dat eten zag er best lekker uit. Of rook die man niet zo lekker ? nog een maandje te gaan jongens geniet er van.

xxx tantineke, Frank en de kids

• 03 November 2007 - 05:30

Thuja:

Ik vind het zo geniaal wat jullie allemaal meemaken daar zeg! Als ik jullie verhalen lees en foto's zie dan denk ik elke keer: " Wat is er toch ontzettend veel moois in de wereld en wat heb ik er nog weinig van gezien!"
    Ik zit zelf ook in een prachtig land, maar loop steeds tegen tijdgebrek aan om alles te zien wat er nog te zien valt. Duidelijk reden om nog eens terug te keren naar het prachtige Azie.
    Geniet nog heel erg van alles wat er nog op jullie pad komt. Ik ga nog een maand hard werken en dan eerst Thailand (nouja gedeeltelijk dan) en de onderwaterwereld verkennen.

Xx Thuja

• 03 November 2007 - 07:41

Liesbeth:

De foto's en filmpjes zijn prachtig. We hebben er weer van genoten. Ga vooral zo door.
    Groetjes Leon en Liesbeth

• 03 November 2007 - 18:38

Tantanke:

Typisch dat de zusjes als ze jullie berichtjes lezen allemaal hetzelfde denken over die olifanten.Maar dat is helemaal niet belangrijk jullie genieten nog steeds volop en die foto op de fiets Inge in de nevelige omgeving is ook heeeel mooi.
    Onze culturele kennis wordt door jullie met de dag groter en dat kan ik in de wereldwinkel nog gebruiken ook.
    Veel reisplezier verder knuffel van Rini en mij.

• 03 November 2007 - 18:49

Tante Riekie:

hee luitjes geweldige foto's die voetmasage moet hier ook wel lukken toch??emn mischien kun je hier in bork bij de budabedoera tempel met de plakrijst wel te recht dat moet geen probleem zijn jaaaaaa en tarzan dan wel met een luipaard huidje aan verder nog veel mooi's om te zien .tot horens xxx

• 04 November 2007 - 13:56

Ankie :

Hey Tarzan en Jane wij hebben ook dit keer weer genoten van je foto's en video's.En Laos ziet er goed uit en jullie hebben zulke mooie plaatsen gezien en je neemt ons iedere keer weer mee in jullie avonturen.En het Buddhapark prachtig.

En niet al te vaak naar het massagesalon toe gaan.
    En wat een ervaring omdat allemaal mee te maken.

En tof dat jullie meer de bergen in gaan.En wij vinden het TOF dat jullie deze trip hebben gemaakt.

En bedankt dat jullie ons hebben meegenomen hebt op jullie avontuur.

Heel veel plezier nog en vooral geniet er nog maar lekker van.Veel Liefs van ons.

• 04 November 2007 - 19:17

Eline & Gawijn :

Hé Koen Wauters ("daaaaaar gaat ze") en Pringel! Hoe gaat ie'?

Wat een relaxedte kiekjes weer zeg, alles ziet er weer nét zo tof uit hoor. Zeker een mooie omgeving en idd zo te zien is het daar érg ontspannen.
    Het is jammer dat wij er zelf geen tijd voor hebben gehad toen, maar we zouden er zomaar heen willen nu.

Zag er leuk uit Co, met je bak nasi naast de weg. Mag je trouwens nog van geluk spreken, in Oosterhout had je nu met een bak lintpasta, landhoen en tournedos langs de weg gezeten.

Oh ja, leuk hoedje trouwens Pringel...

Nou ja, anyway, héél veel plezier weer, wij tobben hier nog lekker even verder. Zijn afgelopen week nog naar de Editors geweest in 013 en gisteren naar London Calling in Paradiso. Klagen mogen we nu dus zeker niet.

Nou tot snel weer, geniet er weer van,

Groeten en het beste,

Eline & Gawijn

• 04 November 2007 - 19:24

Leonie:

Hoi mensjes,

Zo te lezen en te zien op jullie mooie foto's kunnen jullie het nog steeds goed volhouden daar. Is heel wat anders dan in ons koude, natte kikkerlandje.

Geniet nog van de laatste weken en doe voorzichtig!

Dikke kus Leo

• 04 November 2007 - 21:05

Karin & Youri:

he pringel en co,

de foto's worden steeds mooier zeg! en jullie staan ook steeds vroeger op?! hoe zijn ze daar op het idee van fietsen gekomen? die broodjes en croissantjes waren vast een welkome afwisseling na al die rijst? massagesalon is ook zeker lekker! proberen jullie ook nog masagelessen te nemen voordat jullie terugkomen? altijd handig... veel plezier maar weer!

liefs,
    karin & youri

• 05 November 2007 - 14:17

Carlie:

Hey Inge en remco,

Veel herkenbare belevenissen in jullie verslag.Maartje is ook in Luan Prabang geweest en vertelde ongeveer net zo,n verhaal als ik bij jullie kon lezen.
    Dus jullie waren na een korte afwezigheid meteen weer gewend zo te lezen. Het begint nu wel echt te korten voor jullie maar ook voor Maartje.
    Nog heel veel plezier tijdens de laatste weken.

Groetjes Carlie

• 05 November 2007 - 20:25

Marleen En Dennis:

Hallo daar,

Wat een geweldige ervaringen en foto's alweer. Super zeg! Om die filmpjes heb ik enorm moeten lachen; jullie zouden met gemak in en comedyfilm kunnen spelen! Geniet nog even van al dat moois, veel liefs Marleen en Dennis

• 10 November 2007 - 11:07

Tante Riekie:

heeeeeeeee mopjes hier bork.het is nu echt herfst veeeeeel wind en regen ,hoe ist daar????tot mails groeten van ons xx